به نام خداوند همه مهر ورز
همان وعده ی حتمی خداوند هستی
و خداوند هیچ گاه خلف وعده نمیکند
وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ
خداوند به مؤمنان و کسانی از شما که اعمال شایسته بجا می آورند وعده داده که آنها را در زمین جانشین کند، همانطور که پیشنیان آنها را جانشین کرد، و نیزدینشان را که برای آنها پسندیده استقرار دهد و پس از ترسشان امنیت روزیشان فرماید،تا مرا پرستند و چیزی را شریک من نکنند و هر کس که پس از این کافر شود، آنان خود تبهکارانند
این آیه خطاب به همه مسلمانان اعم از مؤمن و منافق و صالح و طالح می باشد، اماوعده جمیل آن اختصاص به مؤمنانی دارد که اعمال صالح می نمایند و می فرماید که به زودی جامعه صالحی مخصوص به ایشان برایشان مهیا می کند و آنها را در زمین تمکن و اختیار می بخشد و خلافت الهیه را به آنها اعطا می کند و دینشان را که برایشان پسندیده و همان اسلام است ، در زمین متمکن و برقرار می سازد و امنیت را جایگزین ترس و وحشتی که داشتند می نماید و یا آنها را وارث و مسلط بر زمین قرار می دهد کما اینکه سنت جاری الهی در مورد گذشتگان نیز چنین بوده و خلاصه در اثر آن امنیت و سلطه ،می توانند بدون هیچ مانع و رادع و خوفی از جانب کفار و منافقان خدا را عبادت کنند وچیزی را شریک او قرار ندهند و امر او را سبک نشمرده و به او کفر نورزند و هیچ گونه شرک جلی یا خفی در عبادت او نداشته باشند و هر کس بعد از تحقق این وعده کفر بورزد قطعا فاسق و خارج از روش بندگی و عبودیت خواهد بود
تفسیر المیزان
سوره نور، آیه 55
20 +تو نبودن،
از تو دور بودن است
علیرضا روشن
با سلام و درود
تفسیر زیبایی از این ایه رو انتخاب و نوشتی
تو تفسیر آمده"این آیه خطاب به همه مسلمانان اعم از مؤمن و منافق و صالح و طالح می باشد"
کلمه طالح به چه معناست؟
سلام
طالح ضد صالح است و به معنای مرد بدکردار